• William

YouTube test een TikTok-achtige optie genaamd 'Shorts'

In april meldde The Information dat YouTube werkte aan een nieuwe, TikTok-achtige, korte video optie, waardoor YouTubers op een nieuwe manier gebruik zouden kunnen maken van de stijgende cliptrend van 15 seconden.


Nu heeft YouTube meer informatie vrijgegeven over de komende functie. Zoals gemeld door TechCrunch, heeft YouTube enkele nieuwe details over de optie - die naar verluidt 'shorts' wordt genoemd - gedeeld in de nieuwste testnotities.


Volgens YouTube:


"We testen een nieuwe manier voor videomakers om eenvoudig meerdere clips rechtstreeks in de mobiele YouTube-app op te nemen en als één video te uploaden. Als je meedoet aan dit experiment, zie je een optie om 'een video te maken' in de mobiele uploadstroom. Tik of houd de opnameknop ingedrukt om je eerste clip op te nemen en tik vervolgens opnieuw of laat de knop los om de opname van die clip te stoppen. Herhaal deze stappen totdat je klaar bent met het vastleggen van beelden met een maximale lengte van 15 seconden. "


Er is niet veel detail om door te gaan en we weten niet precies hoe het eruit zal zien - en of de gebruikersinterface TikTok inderdaad op een of andere manier zal proberen te repliceren. Maar de tijdslimiet van 15 seconden en de functionaliteit voor meerdere clips klinkt zeker erg TikTok-achtig.


In het oorspronkelijke rapport van The Information over de optie merkte het op dat:


"Shorts zullen een feed bevatten met korte video's die zijn gepost door gebruikers in de Google-app en zullen profiteren van de catalogus van de videoservice met gelicentieerde muziek, waarvan nummers beschikbaar zullen zijn om te gebruiken als soundtracks voor de video's die door gebruikers zijn gemaakt."


Dus clips van 15 seconden, met de focus om ze op muziek in te stellen. Het is vrij duidelijk dat YouTube de kernfuncties van TikTok in de gaten houdt en de groei van de app wil negeren. Dit komt ook als Instagram zijn TikTok-kloonfunctionaliteit 'Reels' uitbreidt naar meer regio's, een andere beweging die is ontworpen om de uitbreiding van TikTok te stoppen.


Wat in beide gevallen bijzonder interessant is, is dat noch YouTube, noch Instagram hiervoor een nieuwe, aparte app lanceert. In plaats daarvan gebruiken beide hun grootste voordeel ten opzichte van TikTok, in hun enorme publieksbereik. Dat zou elk aanbod meer tractie kunnen geven, terwijl het ook zou helpen voorkomen dat gebruikers in de TikTok-vortex worden gezogen.


De gebruikersinterface van TikTok werkt bijzonder goed vanwege zijn dwang - als je eenmaal in TikTok bent, is het heel gemakkelijk om door een stroom van verschillende clips te gaan en konijnenholen van hashtag trends te laten afdrijven, waardoor je dieper in de app-ervaring wordt getrokken.


Zowel YouTube als Instagram zijn zich hier duidelijk van bewust - terwijl het behouden van deze nieuwe functies in hun belangrijkste apps ook betekent dat ze hun bestaande tools voor het genereren van inkomsten kunnen gebruiken om te voorkomen dat de beste videomakers op de hoogte blijven door over te stappen naar een andere app voor dergelijke - of misschien biedt het een manier om TikTok inhoud opnieuw te gebruiken, waardoor de uploadmogelijkheden worden gemaximaliseerd. TikTok heeft tot nu toe geen geavanceerd aanbod voor het genereren van inkomsten voor videomakers.


Met zulke beperkte informatie is het echter moeilijk te zeggen of de YouTube versie zal werken. Het is logisch en het speelt in op de sterke punten van YouTube. Maar willen gebruikers korte clips bekijken in hun YouTube stream?


De tijd zal het leren. Op dit moment rolt YouTube de test uit voor een klein deel van de gebruikers op zowel Android als iOS, voordat wordt besloten of het experiment moet worden voortgezet.

4 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png