• William

YouTube introduceert nu ook fact-check informatiepanels in het VK

YouTube brengt zijn fact-check informatiepanels naar het VK en Duitsland als onderdeel van een internationale kruistocht tegen "desinformatie". De geografische uitbreiding volgt op het succes van gelijkaardige panelen in de VS, Brazilië en India.

Wat doet de fact-check tool?


Regio specifieke ‘informatiepanelen’ waarschuwen gebruikers wanneer specifieke zoektermen ‘vatbaar voor verkeerde informatie’ worden gebruikt.


De service is geïnformeerd door geverifieerde externe fact-checkers en informeert gebruikers rechtstreeks over mogelijke controverses in zoekresultaten door middel van termen als ‘hoax alert’ en ’nep’.


Iedereen die zoekt naar de platte aarde theorie, anti-vaccinatie of angst voor 5G-straling, zal worden doorverwezen naar "gezaghebbende bronnen" zoals Encyclopedia Britannica, de NHS en de Wereldgezondheidsorganisatie.


Dergelijke panels zullen de komende dagen worden uitgerold in de zoekresultaten van het VK, terwijl YouTube vecht voor het beheer van snel bewegende nieuwscycli, geruchten en ongegronde claims.



Hoe de fact-check informatiepanelen werken


Feitencheck artikelen verschijnen alleen als er een relevant feitencheck artikel bestaat van een goedgekeurde uitgever en als de kijker een specifieke claim heeft ingediend.


Een gegeven voorbeeld is dat iemand die typt "heeft een orkaan zojuist Londen getroffen" waarschijnlijk een relevante reality check zou activeren, terwijl iemand die op jacht is naar een meer algemene term zoals "orkaan" dat niet zou doen.


Lokaal relevante organisaties zijn ingeschakeld om toezicht te houden op dit proces, waaronder BBC Reality Check, Full Fact en Ferret Fact Service.


Elke uitgever moet zich houden aan publiekelijk beschikbare ClaimReview richtlijnen, en moet ofwel een geverifieerde ondertekenaar zijn van de Principescode van het International Fact-Checking Network (IFCN), ofwel zelf een gezaghebbende uitgever zijn.


Elk fact-check artikel staat ook open voor eigen fact-checking, met feedbackfunctionaliteit waarmee kijkers hun mening over het bericht kunnen delen.



Waarom maakt het uit?


Google heeft te maken gekregen met toenemende druk om op te treden, aangezien nepnieuws zich steeds verder heeft verspreid door actief te degraderen van niet-geverifieerde bronnen in de sectie ‘topnieuws’.


De aandacht gaat nu naar YouTube en Facebook, die worden geconfronteerd met eisen van overheden en adverteerders om hun eigen huis op orde te krijgen.


Met name adverteerders zijn gedwongen om steeds voorzichtiger te zijn op YouTube na een golf van schandalen waarbij merken naast inhoud met 'anti-vax'-claims en Covid-complottheorieën terecht kwamen.


Dergelijke problemen zijn bijzonder acuut geworden tijdens de huidige wereldwijde noodsituatie op het gebied van de gezondheid, met studies die suggereren dat maar liefst 62 miljoen mensen ‘misleidende of onnauwkeurige informatie’ over het coronavirus hebben bekeken.


Merken komen steeds vaker onder directe druk van consumenten om actie te ondernemen. Uit een recent onderzoek blijkt dat 71% van de Britse consumenten graag wil dat merken de kwestie van desinformatie serieuzer nemen.


Dit volgt een duidelijk patroon van afnemend vertrouwen van het publiek in zowel advertenties als media te midden van een explosie van oplichting, complottheorieën en nepnieuws.

7 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png