• William

YouTube biedt advertentietools waarmee marketeers profiteren van toenemende aantal YouTube kijkers

Net als alle sociale platforms heeft YouTube in 2020 een aanzienlijke toename in gebruik gekend, waarbij de COVID-19-lockdowns meer mensen ertoe aanzetten om alternatieve entertainmentbronnen te vinden voor hun gebruikelijke persoonlijke sociale evenementen.


Maar YouTube is ook een beetje anders omdat de focus op video-inhoud ligt, in tegenstelling tot sociale elementen. Dus hoewel je kunt reageren op en deelnemen aan YouTube-clips, waardoor het technisch gezien een social media-platform is, gaat de meeste aandacht van de gebruikers uit naar de inhoud zelf. Wat YouTube eigenlijk meer als traditionele tv maakt - en het wordt in de loop van de tijd steeds meer een gewoon tv-alternatief.


Tegenwoordig kijken kinderen inderdaad niet meer naar gewone tv - hun favoriete programma's worden gemaakt door YouTube-beroemdheden, die zich richten op steeds meer niche-elementen en een meer specifiek publiek aanspreken. Ook meer volwassenen kijken nu naar YouTube in plaats van reguliere kanalen - in feite zegt YouTube dat de kijktijd van YouTube-inhoud op tv schermen jaar op jaar met 80% is gestegen.


Het voordeel hiervan voor marketeers is dat naarmate meer mensen overschakelen naar YouTube, meer bedrijven tv-achtige promoties kunnen houden, tegen een fractie van de kosten van een traditionele omroepcampagne en met een mogelijk hogere mate van targeting. Goed gedaan, dat kan enorm effectief zijn - en deze week heeft YouTube een aantal nieuwe elementen toegevoegd om je YouTube-advertentiecampagnes verder aan te scherpen, waaronder geavanceerde gegevensinzichten en nieuwe categorie targeting.


Ten eerste wat betreft targeting: om marketeers meer opties te geven waar ze hun YouTube-advertenties plaatsen, voegt YouTube dynamische line-ups toe, die video's segmenteren op basis van hun inhoud, waarbij de machine learning-systemen van YouTube nu beter kunnen bepalen waar elke video over gaat.

Zoals uitgelegd door YouTube:


"Geavanceerde contexttargeting is de volgende generatie van contenttargeting op YouTube. Het maakt gebruik van machine learning van Google om elk kanaal op YouTube beter te begrijpen, inclusief analyse van videobeelden, geluid, spraak en tekst. Hierdoor kunnen we line-ups maken die schaalbaar zijn voor alle content op basis van specifieke onderwerpen, culturele momenten of populariteit. "


Dat biedt zelfs nog meer targeting opties, dus in plaats van je te richten op brede categorieën zoals "thuis" of "levensstijl", kun je met dynamische opstellingen verder gaan, bijvoorbeeld op "huis en tuin" of "huisverbetering".


"Dit betekent een betere toegang tot klanten met unieke interesses en behoeften, allemaal met de merkgeschiktheidscontroles die het belangrijkst zijn voor uw bedrijf."


Dat zou het gemakkelijker kunnen maken om uw boodschap onder de aandacht te brengen van meer ontvankelijke, responsieve doelgroepen, en naarmate de systemen van Google evolueren, zal die targeting alleen maar verbeteren, waardoor meer focus mogelijk is - wat idealiter betekent dat u minder uitgeeft om de juiste doelgroepsegmenten te bereiken.


YouTube breidt ook zijn gegevenspartnerschap met Nielsen uit om marketeers in meer regio's te helpen de juiste doelgroepen te bereiken.


Eind vorig jaar kondigde YouTube aan dat het Nielsen TV-gegevens had geïntegreerd in zijn bereikplanner, waarmee marketeers een breder beeld kunnen krijgen van kijkerstrends en rekening kunnen houden met de demografische gegevens van tv. In wezen biedt dit meer overzicht over waar uw doelmarkten naar kijken, waardoor een betere planning en plaatsing voor uw campagnes wordt vergemakkelijkt.


En nu voegt YouTube de totale advertentiebeoordelingen van Nielsen toe voor adverteerders in het VK en Italië, naast de VS.


YouTube zegt dat het aanvullende gegevensinzicht al veel merken heeft geholpen hun campagnes te maximaliseren:


"PepsiCo Beverages wendde zich tot YouTube om de schaal te vergroten en het bereik van Pepsi’s 'Gift it Forward'-vakantiecampagne uit te breiden. De campagne stelde niet teleur: YouTube bracht tijdens de feestdagen nieuwe merkkopers naar het unieke publiek dat we wilden bereiken.'


Daarnaast voegt moederbedrijf Google ook nieuwe opties toe voor programmatische deals in Display & Video 360-campagnes, terwijl het ook zijn vergelijkbare doelgroepfunctionaliteit uitbreidt naar dezelfde, voor meer geavanceerde videoadverteerders.


Zoals opgemerkt, kunnen deze nieuwe tools u helpen uw YouTube-advertentiecampagnes verder aan te scherpen en de juiste doelgroep te bereiken tegen lagere kosten.

7 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png