• William

TikTok kondigt nieuwe overeenkomst aan met Sony Music

Na enkele maanden aan de details te hebben gewerkt, heeft TikTok vandaag een nieuwe licentieovereenkomst aangekondigd met Sony Music Entertainment, waarmee makers een reeks populaire nummers in hun TikTok clips kunnen opnemen.


Zoals uitgelegd door TikTok:


"Met deze deal krijgt de makersgemeenschap van TikTok toegang tot geluidsfragmenten uit de enorme catalogus van huidige hits van Sony Music, baanbrekende nieuwe releases, opkomende favorieten, iconische klassiekers en diepe cuts uit elk muziekgenre voor gebruik in hun TikTok-inhoud. TikTok en Sony Music zullen samenwerken om grotere niveaus van TikTok-gebruikerspersonalisatie en creativiteit op het platform te ondersteunen, en nieuwe en toekomstgerichte mogelijkheden te creëren voor de betrokkenheid van fans bij artiesten en muziek uit het MKB. "


Natuurlijk hebben TikTok gebruikers altijd muziek van een reeks artiesten in hun video's kunnen gebruiken, maar deze overeenkomst versterkt het aanbod van TikTok en zorgt ervoor dat er geen mogelijke zorgen zijn over misbruik.


Zoals alle social platforms, heeft TikTok gewerkt aan het verkrijgen van licentieovereenkomsten voor muziek om alles boven boord te houden. In januari tekende het platform ook een overeenkomst met Merlin, een bureau dat een reeks onafhankelijke muziek labels en artiesten vertegenwoordigt.


Aangezien TikTok een springplank is geworden voor verschillende muzikanten om een ​​breder publiek te bereiken, is het logisch dat beide partijen tot een akkoord komen, terwijl het recente virale succes van een clip van gebruiker 'Doggface', waarin hij zijn skateboard naar een soundtrack van Fleetwood Mac, onderstreepte verder de connectie van het platform met de muziekindustrie.


Door die clip keerde het album 'Rumours' van Fleetwood Mac uit 1977 terug naar de top 10 van de Billboard hitlijst, en hoewel de backcatalogus van Fleetwood Mac geen eigendom is van Sony, kun je de gunstige waarde voor beide partijen zien.


Maar ondanks de nieuwe deal zijn er nog steeds beperkingen rond merkgebruik van muziek.


In mei heeft TikTok zijn regels over commercieel gebruik van populaire muziek bijgewerkt, waardoor geverifieerde merken geen populaire nummers in hun clips kunnen gebruiken. Brands worden in plaats daarvan verwezen naar TikTok's royaltyvrije 'Commercial Music Library' met geluiden, die gratis beschikbaar zijn voor zakelijk gebruik.

TikTok heeft natuurlijk geen zakelijke accounts, maar het heeft wel een systeem om brand profiles te identificeren:


"Wanneer uw account is geïdentificeerd als een promotie- of officieel brand account, kunt u alleen nummers uit de commerciële muziekbibliotheek gebruiken. Dit is om problemen te voorkomen die voortkomen uit het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor promotiedoeleinden."


Het lijkt erop dat, in dit stadium althans, die beperkingen zullen blijven bestaan, ondanks de nieuwe Sony deal. Dat is logisch, maar het is vermeldenswaard voor een bredere context.


Maar toch, nu het er steeds meer naar uitziet dat TikTok zal blijven groeien en actief zal blijven in de VS, zullen dergelijke deals een belangrijke rol spelen om alles op schema te houden en de verbinding met de muziekindustrie te behouden.

5 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png