Social media marketing voor, tijdens en alvast een beetje na Corona...

Ik zat de trends en voorspellingen nog even na te lezen van begin 2020, die van anderen , maar ook die van mezelf....en pfff wat is het anders gelopen.

Maar 1 ding stond en staat nog overeind. Social groeit met de snelheid van het licht, voor corona en nu nog steeds.

Ook ad-spend ofwel marketing via social groeit nog steeds. Vorig jaar ruim 95 miljard van de 350 miljard digital ad spend. Dit jaar zal het niet heel veel anders worden, zelfs niet met corona en Facebook boycots.


Hoe staat het er nu voor.


Met als baggage al onze eigen klanten, bevindingen en cijfers, gecombineerd met die van collega Simon Kemp ( We are Social) ....let's go


Een open deur om te beginnen, 43% van de online gebruikers tussen de 16 en 64 geven aan meer tijd te besteden op social media gedurende Covid19.

Opvallend dat dit bij vrouwen met ruim 5% meer is dan bij mannen.


Wereldwijd is in deze gekke periode Social ook veel gebruikt voor het vinden van het laatste nieuws , ruim 55% geeft aan social hiervoor te gebruiken. In Nederland is dit echter beduidend lager, maar 39%.


Hiervan is de grootste nieuws provider Facebook met ruim 46%. Tegen de verwachting in maar 11% gebruikt Twitter hiervoor, en ondanks alle goede intenties van het voorkomen van Fakenews op Snap en TikTok is dit aantal verwaarloosbaar.


Gemiddeld besteden we nu ruim 2,22 uur op social media over een hoog aantal verschillende accounts per internet gebruiker. Maar liefst hebben we 8,8 verschillende social media accounts per persoon.


Overigens gebruiken we in Nederland maar 1,17 uur per dag social media. Dit is een behoorlijke tijdfactor lager dan gemiddeld.


TIP : Als je veel internationale social media campagnes doet is dit iets om rekening mee te houden met de verdeling van je budget. Je moet in theorie 1,77x meer budget in Nederland gebruiken om hetzelfde aantal impressies te bereiken tov het gemiddelde.


Als je dit dan verder opsplitst naar leeftijden, zie je dat de groep 16-24 jaar maar liefst 2,53 uur per dag besteed tov 1,20 minuten bij de oudere doelgroep van 55-64.


Ofwel dan moet je de factor van 1,77x meer budget nog een keer verdubbelen om de oudere doelgroep evenveel impressies te kunnen geven ( A/B testen was nog nooit zo leuk)


Ofwel , hoe ouder de doelgroep en dan ook nog in Nederland, hoe duurder of minder groot de kans dat ze je advertentie überhaupt zien!


Opvallend is ook dat de gemiddelde TikTok gebruiker een 86% overlap heeft met een account op Facebook. De tijd per kanaal is echter totaal anders. Waar de gemiddelde tijd op TikTok ruim 55 minuten per dag is, besteed diezelfde gebruiker maar een klein kwartier op Facebook. De jonge doelgroep bereiken, ad impressies tonen en converteren doe je dus een stuk goedkoper op TikTok. Ook opvallend is 49% van de TikTok gebruikers inmiddels ook op Pinterest rondhangen.





Het zoeken naar merken gebeurt voor ruim 40% op social, in Nederland is dit opvallend genoeg een stuk kleiner, maar 25%


Als we inzoomen op advertising:


FACEBOOK ADS


Grootste doelgroep om te bereiken op Facebook is man en tussen de 25-34 jaar.

Het bereiken van 55-64 jaar of ouder blijft lastig, maar 3% van totale audience om te adverteren.

Tip : je moet dus ruim 5,3x meer budget inzetten om zelfde aantal impressies te realiseren om goed te kunnen vergelijken.


Ruim 95% gebeurt op mobile, zelfs 80% alleen op mobile.


Opvallend is dat we toch ruim 13x gemiddeld per maand op een advertentie klikken.

Waarbij vrouwen ruim 33% vaker klikken dan mannen.


Vrouwen van 45-54 zijn het meest geneigd op een advertentie te klikken.


In Nederland scoren we extreem hoog tov gemiddelde , niet 13x , maar ruim 21x per maand klikken we op advertenties.


INSTAGRAM


Instagram audience ( gebruikers die je kunt bereiken met advertentie) groeit heel hard met ruim 11% ( 111 miljoen gebruikers)


Tip :In je campagne opzet dus meer budget naar Instagram. Omdat je dit niet kunt reguleren in de business manager is het simpele advies om de campagnes voor Facebook en Instagram apart op te zetten zodat je beter kunt meten en sturen.


SNAPCHAT


Snap daalt.....een hele kleine 0,2% daling van bereikbare doelgroep voor adverteren.

In Nederland is dit getal veel hoger....ruim 29% daling.

Nederlandse jongeren zijn Snap een beetje zat blijkbaar.

Daarentegen gaat de duitse jeugd andersom juist wel naar Snap, 7% groei


De sterkst vertegenwoordigde groep is nu gestegen naar 25-34 jaar. Dit zal een deel verklaren van de daling , de jeugd komt nu zijn ouders tegen....*

( facebook effect van 10 jaar geleden 😂 )

TWITTER


Daalt met maar liefst 16%. Zal ook iets te maken hebben met fake accounts verwijderen etc.

Overal daling.

Tip : Waar Twitter een goede bijdrage levert in de social media advertising mix is het targeten op website kliks. Deze zijn spotgoedkoop en kunnen soms bijdragen in combinatie met andere kanalen.


PINTEREST


Onze favoriet bij onze 2020 voorspellingen laat gelukkig zien dat we het soms goed inschatten 🔮


Groet met ruim 5%


In USA (15%), Duitsland (19%), UK 12%) en ook ons eigen land (15%) lopen we voorop in deze trend. Een absoluut koop (adverteer) advies als je het ons zou vragen :)


Ook hier is de leeftijd 25-34 jaar sterkst vertegenwoordigd en vooral vrouwen

Als we naar E-commerce breder kijken waarvoor social ads vaak ingezet worden, zien we ook nog wel bijzondere dingen tijdens deze aparte tijden van Covid19


Maar liefst 81% van de internet gebruikers zocht naar een product of service in de afgelopen maand.

74% kocht een of meerdere producten online.


De jaarlijkse groei van e-commerce is ruim 18%.

In Nederland zwakt dit wat af tov wereldwijd gemiddelde met 7%


Ben je een e-tailer, kijk dan eens naar de landen om ons heen voor je volgende groei.

Duitsland(11%), Spanje (19%) en Frankrijk (13%)


Het gemiddelde bestedingsbedrag online ligt wereldwijd op ruim 2500 dollar.

In Nederland is dat 2000 dollar (1700 euro)


Ruim 50% van de internet gebruikers geeft aan in de aankomende tijden meer online te gaan shoppen. Hier is de rek nog lang niet uit.


Interessant is om eens hieronder naar de transactie index te kijken in de tijd van Covid19.




En bovenaan , onze gezonde doelstellingen met kop en schouders....Sportartikelen 83% groei


OKE en dan 1 stukje vooruit.

De nieuwe advertising gigant ( oude bekende) voor social ads in de tijdlijn met creative content en optimalisatie van campagnes ( ofwel zoals FB, Insta etc) is ......

Google, met de google discovery ads.

Ik verwacht hier enorm veel van, wij zijn al druk met de eerste campagnes en de resultaten liegen er niet om.

https://www.roundabout-social.nl/google-discovery-adverteren



45 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png