• William

Snapchat test TikTok-achtige UX met verticaal scrollen in Discover

Hoewel de toekomst van TikTok misschien een beetje duister is als gevolg van voortdurend onderzoek naar haar processen, is de invloed op het landschap van sociale media onmiskenbaar.


We hebben al gezien dat Facebook nieuwe, TikTok-achtige apps en functies uitrolt, Instagram heeft een nieuwe functie toegevoegd waarvan het toegegeven heeft dat het de concurrentie van TikTok moet afweren, terwijl YouTube ook een nieuwe,'short-form-set-to-music format' test. Zelfs Byte, dat TikTok gebruikers nu verwelkomt in hun plooi terwijl ze hun online aanwezigheid willen diversifiëren, voegt TikTok-achtige functies toe om in te spelen op gebruikstrends.


En nu lijkt Snapchat ook aan boord van de TikTok replicatietrein te springen.


Zoals je kunt zien in deze afbeelding, gepost door gebruiker @ artb2668 (en gedeeld door Matt Navarra), experimenteert Snapchat met een nieuwe, verticale veeg-UX voor Discover-inhoud, vergelijkbaar met TikTok's veegfunctionaliteit.

Snapchat heeft zelfs instructies op het scherm opgenomen voor het gebruik van de optie.

Snapchat heeft de test bevestigd aan TechCrunch, waarbij hij opmerkt dat "een zeer klein percentage van zijn gebruikersbestand" momenteel toegang heeft tot de functie.


Het is alleen voor Discover inhoud, niet voor Stories die door vrienden naar je zijn verzonden, en zoals vermeld in de bovenstaande instructies, moeten gebruikers in de test nog steeds door elk Story tikken om verder te gaan (in tegenstelling tot TikTok die geen afzonderlijke Story frames heeft) ). Maar je veegt omhoog om door te gaan naar het volgende Story en veegt over om de Discover feed te sluiten.


Het is een interessant experiment, dat, zoals gezegd, nogmaals het belang van de impact van TikTok onderstreept. Natuurlijk wordt elke belangrijke nieuwe functionaliteit uiteindelijk gekopieerd, Facebook was de pionier van de nieuwsfeed, Snapchat is de bedenker van Stories, enz. Alles wat aanslaat, zal op een bepaald moment worden gerepliceerd, maar het momentum waarmee TikTok zichzelf heeft gestempeld op de markt is aanzienlijk, wat aangeeft dat er nog steeds ruimte is voor innovatie buiten de grote platforms.


Facebook weet dit ook, en daarom is zijn experimentele NPE-team druk bezig met het lanceren en afsluiten van nieuwe apps, om de volgende grote trend het hoofd te kunnen bieden. Tot dusver lijken die experimenten geen significante bevindingen te hebben opgeleverd, maar misschien zal Facebook, door alles uit te testen, in staat zijn om met nieuwe apps te kunnen concurreren voordat ze echt voet aan de grond krijgen.


In het geval van TikTok kunnen het ook de buizerds zijn die rondcirkelen, op zoek naar manieren om gebruikers onzeker te maken over de toekomst van de app.


Nadat India de app vorige maand had verboden, rolde Facebook snel de 'Reels'-functionaliteit van Instagram uit in de regio om nieuwe gebruikers over te brengen, terwijl de recente opmerkingen van de Amerikaanse president Donald Trump dat Amerika ook zou kunnen proberen de app te blokkeren, als onderdeel van de straf van China voor COVID-19, leidt tot een golf van downloads voor alternatieve tools. Het lijkt logisch dat die apps zouden willen toevoegen aan TikTok-achtige tools om meer van die migrerende gebruikers naar binnen te lokken.


Nu TikTok voor meer onzekerheden staat, diversifiëren meer van de beste makers op zijn minst hun aanwezigheid om zichzelf te beschermen. En als zodanig is Snapchat's test van dubbele functionaliteit ook logisch.


Er is geen woord over wat Snapchat met de test zou willen doen, of / wanneer het een bredere uitrol zou kunnen zien. Maar het is een andere interessante indicator om te bekijken te midden van de voortdurende opkomst en herbeoordeling van TikTok.

5 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png