• William

Silicon Valley enthousiast over social media-app Clubhouse met 1.500 gebruikers, waarde $100 miljoen

Maandagavond vond een levendige discussie plaats op social media app Clubhouse over hoe het coronavirus de gevangenispopulatie beïnvloedt. Sprekers waren onder meer MC Hammer, politiek commentator Van Jones, schrijver en activist Shaka Senghor en durfkapitalisten Marc Andreessen en Ben Horowitz.


Ondanks de grote namen hadden slechts ongeveer 1.500 mensen, meestal met banden met vooraanstaande technische investeerders, toegang tot de chat.


Clubhouse is de bruisende nieuwe social app van 2020, opnieuw gewaardeerd op $ 100 miljoen na een gerapporteerde $ 12 miljoen aan financiering van Andreessen Horowitz. Er is nog geen website en de oprichters, Paul Davison en Rohan Seth, zijn uit de pers gebleven. Hun LinkedIn-profielen zeggen dat ze eerder dit jaar Alpha Exploration Co., het moederbedrijf van Clubhouse, hebben opgericht.

Degenen in de exclusieve bètagroep beschrijven de Clubhouse-ervaring als een mix van het luisteren naar een podcast terwijl je door je Twitter-feed scrolt en op afstand een conferentie bijwoont.


Bij het starten van de app zien ze een paar virtuele kamers met de namen van de mensen erin. Soms zijn er twee deelnemers, soms zijn het er 100. Als ze een kamer binnengaan, wordt de audio ingeschakeld en kunnen ze mensen horen praten - het is alsof je een vergaderruimte binnenloopt waar een panel of vraag en antwoord plaatsvindt. De maker van de ruimte kan beslissen wie mag spreken.



Screenshot Clubhouse


Bilal Zuberi, een partner bij venture firm Lux Capital, zei dat Clubhouse de enige sociale audio-app is die zijn interesse heeft gewekt.


"Bijna alle sociale media vereisen dat we naar een scherm kijken", zegt Zuberi, wiens bedrijf kantoren heeft in New York en Menlo Park, Californië. "Dit is de eerste waarbij ik niet naar een scherm kijk. Ik ben betrokken bij sociale media, maar ik zit bij het zwembad met mijn kinderen en zolang ik gedempt ben en niet praat, is het geweldig. "


Clubhouse houdt uitnodigingen nauwlettend in de gaten, met slechts een tiental nieuwe mensen die per dag meedoen. Het gemiddelde aantal dagelijkse gebruikers is momenteel ongeveer 270, of ongeveer 18% van het totale aantal aanmeldingen, volgens een persoon die dicht bij het bedrijf staat. Davison springt gewoonlijk een paar minuten een kamer binnen om de deelnemers om feedback te vragen over een bepaalde functie.


Zuberi zei dat een senior executive bij Uber hem een ​​paar weken geleden had uitgenodigd. Hij schat dat hij nu ongeveer een half uur per dag besteedt aan het luisteren naar gesprekken en soms meedoet.


Tijdens het koken op maandagavond was hij een van de ongeveer 100 mensen die luisterden naar de discussie over de race met MC Hammer en andere bekende stemmen. Felicia Horowitz, de vrouw van Ben en de oprichter van de Horowitz Family Foundation, was ook een deelnemer en tweette daarna: "Clubhuis was ongelooflijk!"



‘Het is dood in juli of het is iets groots’


In Silicon Valley, waar veel van de beste ondernemers ter wereld opscheppen over het oplossen van enkele van de meest complexe uitdagingen in het universum, hebben apps voor sociale media zowel de kolf van eindeloze grappen als de bron van absurde waardecreatie.


Al bijna twee decennia zoeken start-ups naar nieuwe en nieuwe manieren om mensen te helpen contact te maken met vrienden, leeftijdsgenoten, beroemdheden en vreemden. De meesten zijn onderweg failliet gegaan, maar de weinige successen - Facebook, Twitter, LinkedIn (nu onderdeel van Microsoft), Snap en Pinterest Pinterest - brachten miljarden dollars op voor oprichters en vroege investeerders.


Het is de ultieme boom-of-bust-business. De inkomsten komen voornamelijk van adverteerders en het succes is vooral afhankelijk van het zogenaamde netwerkeffect: elke gebruiker brengt drie nieuwe mensen binnen, die elk drie extra mensen binnenhalen. Of je bent de categoriewinnaar, zoals Facebook, of de mislukte ook uitgevoerd als Friendster. In veel gevallen blijkt het allemaal een voorbijgaande bevlieging te zijn, zoals Yik Yak, een anonieme berichten-app voor studenten die instortte na het ophalen van meer dan $ 70 miljoen. Of Yo, waarmee gebruikers het eenvoudige eenwoordsbericht 'Yo' konden verzenden en meer als parodie dan als nuttig hulpmiddel werkten. Of Chatroulette, een anonieme videochat-app die in 2010 een kort pop-cultureel fenomeen was, en vervolgens instortte toen gebruikers het overspoelden met ongewenste naaktheid.


Josh Felser, mede-oprichter van venture firm Freestyle, verwacht dat Clubhouse voor dezelfde soort binaire uitkomst zal zorgen.


"Het is ofwel in juli dood of het is iets groots", zegt Felser, die schat dat hij ongeveer een uur per dag aan de app besteedt. "We zijn nu allemaal opgesloten, dus het was een goed moment om het te lanceren. Ik weet niet of het duurzaam is. "


Veel van de betrokkenheid bij Clubhouse komt vandaag wanneer een beroemdheid een kamer binnenkomt en volgers op de hoogte worden gebracht. Het kunnen MC Hammer, komiek Kevin Hart, acteur Jared Leto (over het wassen van fruit met zeep) of hiphopartiest Fab 5 Freddy zijn. Ben Horowitz, die nauwe persoonlijke banden heeft met de hiphopgemeenschap, zegt dat zijn bedrijf zich richt op talent om op het platform te brengen.


Chris Lyons, het hoofd van het Cultural Leadership Fund van Andreessen Horowitz, en Naithan Jones, een partner bij het bedrijf, 'hebben meer mensen in Clubhuis geplaatst dan wie dan ook', twitterde Horowitz maandag.


Een woordvoerder van Andreessen Horowitz weigerde commentaar te geven op dit verhaal en Davison zei dat hij nog geen interviews afneemt.


Matt Brezina, een in San Francisco gevestigde investeerder, kwam in april bij Clubhouse nadat hij erover had gehoord van zijn vriend Nate Bosshard, mede-oprichter van fitnessstart-up Tonal. Brezina is een fervente gebruiker geworden en opent de app meestal nadat hij meldingen heeft ontvangen dat iemand die hij volgt zich in een kamer bevindt of een kamer heeft gemaakt. Hij luistert tijdens het koken of in bed liggen en beschrijft Clubhouse als het 'AirPods sociale netwerk'.


"Ik heb deze app veel gebruikt tot het punt waarop mijn vrouw zegt: 'Je zit in die app, hè'," zei Brezina, die luisterde naar gesprekken over het opvoeden van kinderen terwijl ze op hun plaats waren beschut en de president van Joe Biden campagnestrategieën. "Het is zo simpel, maar het is zo'n krachtig platform voor mensen om openhartige gesprekken te voeren."


Nadat in het weekend rapporten over de financieringsronde van Clubhouse opdoken, gingen critici naar Twitter om te vragen of het gewoon het nieuwste speeltje voor technische broeders was.


Del Johnson, een voormalige medewerker van Google en Oracle die nu investeert in start-ups, tweette dat hij driemaal is uitgenodigd voor Clubhouse, maar nog niet is toegetreden, daarbij verwijzend naar zijn 'afkeer van alle exclusieve clubs waar de uitsluiting nergens op is gebaseerd tastbaar. ' Andere tegenstanders wezen op de absurditeit van de waardering, terwijl supporters betoogden dat als het werkt, het miljarden dollars waard zal zijn.



Is het schaalbaar?


Voordat Clubhouse zelfs maar aan inkomsten denkt, zal de app de volgende grote uitdaging zijn voor nog eens duizenden mensen zonder dat het rommelig wordt. Bepaalde categorieën passen natuurlijk in elkaar, zoals komedie, gesproken woord, poëzie en muziek, omdat artiesten een 'Room' konden creëren en onmiddellijk hun fans konden aantrekken voor een live optreden.


"De resterende vraag is‘ kan het worden geschaald ',' zei Austen Allred, CEO van Lambda School, een bedrijf voor technisch vaardigheidsonderwijs. "Ik denk niet dat iemand dat antwoord duidelijk kent. Ik kan me echter voorstellen dat het schaalbaar is. Er zijn honderden miljoenen mensen die Twitter gebruiken en ik heb mijn kleine hoekje waar ik op let. Ik begrijp niet waarom dat niet waar is voor Clubhouse. "


Allred zei dat hij naar sessies met Kevin Hart en Andreessen heeft geluisterd en dat hij zich heeft afgestemd op de discussie van maandag 'over de realiteit van een zwarte man in Amerika'.


Bobby Thakkar behoorde tot de eerste paar honderd leden en maakt deel uit van een groep van ongeveer 40 mensen die zichzelf de 'Back of the Bus' noemt. Ze openen elke avond een kamer en kletsen vaak tot 04.00 uur over een aantal belachelijke onderwerpen, maar heel specifiek niet over de technische industrie. Thakkar zei dat de groep een deel van een avond praatte over internetdomeinen van beroemde mensen die niet de websites van hun naam bezitten.


"Een uur later kochten we 150 domeinnamen op", zegt Thakkar, die momenteel tussen twee banen in Texas zit en voor de grap op zijn LinkedIn-pagina schrijft dat hij een partner is bij Back of the Bus Capital. "Ik heb geen idee wat we ermee gaan doen, maar ik heb die dag zonder reden 50 dollar uitgegeven."


Toch heeft Thakkar serieus nagedacht over de toekomst van Clubhouse. Hij denkt dat het uiteindelijk een goed acquisitiedoel zal zijn voor Spotify, dat robuuste bibliotheken met muziek en podcasts heeft, maar geen sociaal element heeft. Komiek Joe Rogan, die miljoenen luisteraars naar zijn podcasts trekt, zou een live discussie kunnen beginnen, of Hart zou spontaan kunnen optreden voor zijn fans.


Belangrijk is dat niemand zich zorgen hoeft te maken over hoe ze eruit zien.


'Op video moet je achter de computer zitten en je moet je hebben geschoren en er goed uitzien', zei Thakkar. "Ik heb de app gebruikt terwijl ik aan het hardlopen was."

15 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png