• William

Pinterest 26 miljoen extra gebruikers en ziet de inkomsten stijgen in het derde kwartaal

Nu e-commerce in opkomst is tijdens de COVID-19-pandemie, krijgt Pinterest steeds meer gebruikers en ziet ook de inkomsten stijgen, zoals blijkt uit de performance update van Q3 2020.


Ten eerste wat betreft gebruikers: Pinterest heeft 26 miljoen extra actieve gebruikers toegevoegd in het derde kwartaal, waarmee het naar een nieuw hoogtepunt van 442 miljoen MAU wordt gebracht.

Zoals je hier kunt zien, is dat een lichte vertraging in het momentum van de gebruikersgroei, maar de jaarlijkse groeisnelheid van het platform is nog steeds beter dan op Facebook, Snapchat en Twitter.


Zoals opgemerkt, heeft Pinterest aanzienlijke voordelen ondervonden van gebruikers die de in-store shopping experience zo goed mogelijk online willen repliceren, waarbij het platform functioneert als een soort virtueel winkelcentrum met ambachtelijke producten.


Zoals uitgelegd door Pinterest:


"MAU-groei was sterk in zowel de VS als de internationale markten, voornamelijk gedreven door COVID-lockdowns in veel regio's. Bijzonder sterk kwam van gebruikers onder de 25 jaar, een trend die we al een aantal kwartalen zien. Mensen die Pinterest begonnen te gebruiken tijdens COVID-19 hadden een hoge mate van engagement in het derde kwartaal. In feite hadden gebruikers in het COVID-19-cohort een hogere retentie en een hogere engagement (gedefinieerd als vertoningen, close-ups en saves) dan een cohort nieuwe gebruikers in dezelfde periode vorig jaar . "


Dat is een mooi resultaat voor het platform, maar hoe duurzaam die groei is, nadat de lockdowns zijn opgeheven, zal een vraag zijn.


Pinterest heeft van zijn kant gewaarschuwd dat de Amerikaanse verkiezingen de groei van gebruikers zouden kunnen vertragen, terwijl de gevolgen van de lockdowns relatief zijn:


"We hebben meer geleerd over de gebruikers die Pinterest zijn gaan gebruiken tijdens de COVID-19-periode. Ten eerste neemt hun engagement toe wanneer lockdown-orders van kracht zijn en neemt ze af wanneer de orders worden opgeheven. Ten tweede komen ze meestal naar Pinterest voor een specifiek doel in plaats van voor algemene inspiratie. "


Dat zou kunnen betekenen dat naarmate we verder gaan dan de pandemie, Pinterest een periode van stagnerende gebruiksgroei zal meemaken, maar het is nog te vroeg om met enige nauwkeurigheid te voorspellen.


Aan de inkomstenkant had Pinterest een bijzonder sterk kwartaal, met een stijging van 58% op jaarbasis.

Het platform zegt dat het in de periode een heropleving van de advertentievraag van grote merkadverteerders zag, samen met een 'versnelling van de sterke vraag van middelgrote en kleine adverteerders die op zoek waren naar conversies'.


"Tijdens het derde kwartaal bleven de inkomsten uit zowel conversie-optimalisatie (oCPM) als shopping-advertenties veel sneller groeien dan onze totale inkomsten. Pinterest bleef ook een positief platform bieden voor bedrijven om hun merk op te bouwen en de verkoop te stimuleren."


Dat laatste punt is bijzonder interessant, net als deze toevoeging:


"De uitgaven van de groep adverteerders die social media boycotten, zijn in het derde kwartaal versneld, hoewel het nog niet duidelijk is hoe duurzaam deze trend zal zijn, vooral nadat de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn afgelopen."


Nu Facebook adverteerders de advertentie uitgaven in juli hebben onderbroken uit protest over het gebrek aan actie op het platform tegen haat zaaiende uitlatingen, hebben velen die uitgaven blijkbaar in plaats daarvan overgeschakeld naar Pinterest, waarschijnlijk als een experiment om te zien wat voor soort resultaten het platform kan bieden. Hun lopende uitgaven zullen dus verband houden met de resultaten die ze hebben gezien, en daarom aarzelt Pinterest om te voorspellen dat ze zullen blijven hangen, aangezien vergelijkbare responspercentages op Facebook misschien beter zijn.


Een meer solide indicator is de groei van Pinterest op internationale markten, waar de ARPU een flinke sprong voorwaarts maakte.

Zoals opgemerkt, kan de Amerikaanse rente meer variabel zijn en zal deze waarschijnlijk in toekomstige rapporten weer dalen (misschien niet in het vierde kwartaal, maar naarmate de lock downs over de hele wereld verder worden opgeheven). Maar de internationale ARPU-cijfers zijn veelbelovend en laten nieuwe kansen zien voor het platform.


"Investeringen om onze internationale advertentie business uit te bouwen, hebben ook gezorgd voor een verdere diversificatie van ons adverteerdersbestand, met name in West-Europa, waar we in het najaar van 2019 verkoopteams hebben ingehuurd. De diversificatie van ons adverteerdersbestand, gedreven door technologie en verkoopinvesteringen, is van belang omdat het verbetert ons vermogen om contextueel relevante advertenties weer te geven tegen toenemende zoekbetrokkenheid. "


Als Pinterest ergens in de buurt hetzelfde kan zijn als zijn Amerikaanse prestaties in andere regio's, zou dat het een grote boost kunnen geven.


En vermeldenswaard is dat Pinterest's Amerikaanse ARPU ($ 3,85) hoger is dan die van Snapchat ($ 3,40), met vergelijkbare internationale cijfers. Dat suggereert dat beide nog aanzienlijke kansen hebben om hun inkomsten te maximaliseren, waarbij Pinterest mogelijk nog meer potentiële waarde heeft in dit opzicht.


Al met al is het weer een goed resultaat voor Pinterest, maar het bedrijf is erg voorzichtig om te veel verwachtingen voor toekomstige groei vast te stellen op cijfers die waarschijnlijk worden aangedreven door mensen die meer tijd hebben om te zoeken tijdens de pandemie. Dat zou kunnen suggereren dat Pinterest in de toekomst een dip zal zien, maar de geavanceerde tools, en vooral de opties voor in-stream winkelen, kunnen het publiek helpen behouden en blijven groeien.


5 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png