• William

Instagram begint ‘door de staat gecontroleerde media’ accounts en berichten te labelen

Een paar maanden geleden begon Facebook met het labelen van berichten via door de staat gecontroleerde media - een stap die het een jaar geleden had aangekondigd. Nu brengt het bedrijf een soortgelijke waarschuwing naar Instagram, zoals opgemerkt door journalist Casey Michel.

In de afgelopen week is Instagram begonnen met het labelen van door de staat gesteunde media, in navolging van een beleid dat de moedermaatschappij van het bedrijf in oktober aankondigde en afgelopen juni begon met de implementatie op zijn eigen social medianetwerk.

De labels werden voor het eerst opgemerkt door journalist Casey Michel. Gebruikers in de VS zullen ze zien verschijnen op profielpagina's en berichten. Als u op de labels tikt, komt u op een ondersteuningspagina waar u meer te weten kunt komen over het beleid. Enkele van de publicaties waarin u het label zult zien, zijn onder meer Redfish, In the Now en Soapbox.


"Instagram definieert 'door de staat gecontroleerde media' als mediakanalen waarvan Instagram denkt dat ze gedeeltelijk of volledig onder redactionele controle van hun regering vallen, op basis van ons eigen onderzoek en beoordeling aan de hand van een reeks criteria die voor dit doel zijn ontwikkeld", zegt het bedrijf op de pagina. "We hanteren voor deze accounts een hogere standaard van transparantie omdat we denken dat ze de invloed van een mediaorganisatie combineren met de steun van een staat."


Facebook zegt dat het van plan is de labels in de komende maanden aan Instagram-advertenties toe te voegen. Toen het bedrijf het beleid in juni uitwerkte, zei het dat het 65 experts had geraadpleegd om interne criteria op te stellen om te beslissen wanneer het label "door de staat gecontroleerd" geschikt is. Sommige van die publicaties hebben hun profielen bijgewerkt om de labels te betwisten. Ze hebben de mogelijkheid om hen officieel aan te spreken.


Instagram rolt de labels slechts enkele weken voor de presidentsverkiezingen van 2020 op 3 november uit. In de aanloop naar de verkiezingen heeft Facebook consequent kritiek gekregen vanwege de meestal hands-off benadering van verkeerde informatie op zijn platforms. Eind september noemde Jen O'Malley Dillon, de campagneleider van Joe Biden, het bedrijf 'de belangrijkste verspreider van desinformatie van het land'.

7 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png