• William

Google heeft een Pinterest-stijl app uitgebracht genaamd 'Keen'


Terug in de begindagen van Pinterest, toen het een eenvoudig prikbordachtig platform was waar mensen hun interesses konden delen, kon Google het waarschijnlijk niet schelen, was het waarschijnlijk niet geïnteresseerd in wat Pinterest te bieden had. Maar in de loop der jaren, toen Pinterest is veranderd in een visuele ontdekkingsmotor en zich steeds meer richt op eCommerce, heeft Google het langzaam maar zeker bekeken, knabbelend aan de randen van zijn kernactiviteiten.


En hoewel Pinterest slechts een fractie van die markt inneemt (Pinterest staat momenteel op 367 miljoen MAU, terwijl Google alleen al 2 miljard MAU heeft voor G Suite), groeit het en neemt het inderdaad zoekopdrachten weg van Google.


Daarom heeft Google herhaaldelijk geprobeerd Pinterest-achtige functies en tools toe te voegen, waardoor de sociale app op afstand bleef.


Google's laatste poging op dit gebied is een nieuwe app genaamd Keen, die "een plek is om te groeien en je interesses te delen met dierbaren, en dingen te vinden die zullen helpen om dit kostbare leven te laten tellen".

Zoals uitgelegd door Google:


"Op Keen, een web- en Android app, zeg je waar je meer tijd aan wilt besteden en archiveert vervolgens content van internet en mensen die je vertrouwt om dat mogelijk te maken. Je maakt een" scherp ", dat kan zijn over elk onderwerp, of het nu gaat om thuis heerlijk brood bakken, vogelen of typografie onderzoeken. Met scherp kun je de inhoud die je leuk vindt samenstellen, je verzameling met anderen delen en nieuwe inhoud vinden op basis van wat je hebt opgeslagen. "


Klinkt veel als Pinterest, toch? Zelfs tot de vermelding van 'heerlijk brood thuis', een van de belangrijkste trends die Pinterest onlangs identificeerde als in opkomst tijdens COVID-19.


Ja, Keen lijkt heel erg op een Pinterest kloon, die, zoals opgemerkt, bijdraagt aan de groeiende lijst met copycat tools die Google heeft uitgebracht als een middel om Pinterest in ieder geval onder controle te houden en ervoor te zorgen dat het niet te snel groeit, en het een echt probleem wordt.

Zoals je hier kunt zien, kun je op Keen collecties voor jezelf of voor andere mensen beheren.


Je Keens kunnen privé of openbaar zijn en uitbreiden naar je lijsten, zodra je een Keen voor een bepaald onderwerp of interesse hebt ingesteld, gebruikt Google de geavanceerde zoekalgoritmen om inhoud te vinden die lijkt op wat je hebt toegevoegd, waarbij andere wordt benadrukt dingen die u misschien in uw Keen wilt opnemen. Vergelijkbaar met de 'For you' aanbiedingen van Pinterest.


"Hoe meer je bespaart aan een Keen en het organiseert, hoe beter de aanbevelingen worden. Zelfs als je geen expert bent in een onderwerp, kun je beginnen met het archiveren van een Keen en een paar interessante " edelstenen " of links opslaan die je nuttig vindt . Deze stukjes inhoud fungeren als zaden en helpen om na verloop van tijd steeds meer gerelateerde inhoud te ontdekken. "


Zal het aanslaan? In sommige opzichten voelt dat niet echt als het punt.


Ik bedoel natuurlijk dat Google op elk mogelijke manier meer gebruikers wil aantrekken, en het zou niet investeren in het ontwikkelen van een nieuwe app als het niet verwacht dat het gebruik zou zien. Maar zoals opgemerkt, heeft Google een reeks tools toegevoegd die de functies van Pinterest repliceren.


Bijvoorbeeld:


In 2018 lanceerde Google een bijgewerkte zoeklay-out voor afbeeldingen, die een Pinterest-achtige indeling gebruikt, inclusief extra, contextuele zoektabbladen om uw zoekopdracht verder te verfijnen.


Afgelopen oktober heeft Google zijn eigen versie van Pinterest Lens uitgerold voor productzoekopdrachten


Google heeft ook Google Shopping vernieuwd om meer aandacht te besteden aan prijsvergelijking en beschikbaarheid


In mei heeft Google een nieuwe Retail Trends lijst toegevoegd om bedrijven te helpen stijgende producten in de gaten te houden, vergelijkbaar met Pinterest's eigen trends-tool


Al deze tools repliceren vergelijkbaar in Pinterest, en als Google dat zou willen, zou het ze heel snel kunnen versterken, tot zijn enorme gebruikersbestand, en in feite Pinterest verslaan in zijn eigen spel.


Het zou hetzelfde kunnen doen met Keen. Hoewel het lijkt alsof Google alleen de wateren zal testen en kijken of gebruikers geïnteresseerd zijn in het uitproberen van de app, kan Google het hard pushen en de uitdaging echt aan Pinterest voorleggen. Dat lijkt bijna het doel van deze tools - nuttig op zichzelf, het bekijken waard. Maar ook een herinnering dat als Pinterest te veel vaart krijgt, Google het misschien probeert te verpletteren met zijn eigen, gerelateerde functionaliteit.


Maar nogmaals, het kan gewoon zijn dat er een verhoogde interesse is in dit soort sociale uitwisseling van interesses en hobby's. Facebook heeft onlangs een vergelijkbare app uitgebracht (genaamd 'Hobbi'), en Facebook brengt over het algemeen apps uit op basis van stijgende trends in de markt, omdat het probeert de concurrentie teniet te doen voordat het de kans krijgt om op te stijgen.


Misschien is Google gewoon op zoek naar dezelfde trend en met het voordeel van zijn zoekalgoritmen om gerelateerde inhoud te vinden, zou het het beste geplaatst kunnen zijn om een ​​app te maken die aan deze behoefte voldoet.

7 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png