• Esther

Facebook voegt optie toe voor aangepaste marketing e-mails via de Facebook Page app


Dit weekend zagen een aantal gebruikers van de Facebook Pages app een nieuwe functie verschijnen waarmee ze aangepaste marketing e-mails kunnen versturen via hun Facebook Page.



Hoe werkt het?

Zoals deze screenshots laten zien, die gemaakt zijn door social media expert Meg Coffey, moet eerst het e-mailadres van de Page worden bevestigd.



Wanneer bevestigd, moeten de e-mailadressen manueel worden toegevoegd aan hun database. Belangrijk onderdeel van dit proces is het bevestigen dat alle e-mailcontacten expliciet toestemming hebben gegeven voor het mogen toesturen van e-mails met marketingdoeleinden.


Eenmaal akkoord met de Facebook voorwaarden, kan men beginnen met het creëren van de Facebook e-mailcampagne.


Het is duidelijk bedoeld om CRM-systemen na te bootsen, waarbij al je marketingberichten - inclusief Facebook- en Instagram-advertenties én promotionele e-mails - afkomstig zijn van je zakelijke Facebook-hub. Het lijkt erop dat alle e-mails die je via dit proces verzendt, worden afgeleverd via je 'business.mailbyfb.com'-e-mailadres dat aan je account is gelinkt. Maar vergeet niet dat alle e-mailadressen handmatig ingevoerd moeten worden, je kunt niet zomaar de e-mailadressen van Facebookgebruikers invoeren.

Het enige wat deze toevoeging dus doet is het mogelijk maken van het versturen van marketingberichten via de Pages app. Iets wat hetzelfde is als in het CRM-systeem; je voert de contactgegevens in, zet de e-mail in elkaar en verstuurt het in groten getale.


Facebook gaf eerder iedere gebruiker een uniek Facebook-e-mailadres, dit hebben ze echter enige tijd geleden veranderd, omdat er op grote schaal gebruik van werd gemaakt door adverteerders. Grote kans dat dit nog wel ergens vermeld staat, in de back-end, maar dit is geen standaard ingeschakelde functie meer van Facebook, zodat je op die manier mensen kunt gaan targeten. Al met al is het dus gewoon een andere manier om al je marketingmails te beheren binnen de Facebook Page app.


Het is een eenvoudige manier, vooral voor bedrijven die nog niet zo bekend zijn in de wereld van e-mailmarketing, om hun publiek te voorzien van informatie. Om hen met simpele CRM-like tools te helpen om hun doelgroep te bereiken.

Daarnaast kun je met een actieve lijst met e-mailcontacten, met de tools voor gegevensmatching van Facebook, aparte doelgroepen met vergelijkbare interesses en eigenschappen samenstellen. Zo kun je Facebook-advertenties beter gaan targeten en dus betere resultaten behalen met je campagnes.



Dat Facebook deze direct mail-out-optie heeft toegevoegd is een logische stap, aangezien veel merken hun e-mailcontacten toch al voor een bepaald doel willen uploaden.

En om het gebruik van deze nieuwe optie te bevorderen is Facebook de mogelijkheden voor contactvermeldingen aan het updaten, zodat er op meerdere manieren relevante informatie kan worden bijgehouden.

Dit is tevens een duidelijk teken dat Facebook met het uitbouwen van de al redelijk uitgebreide, in-app tools, het MKB graag wil helpen met overstappen naar digitale marketing in verband de COVID-19 lockdowns.


We hebben Facebook ondertussen gevraagd naar meer informatie over de nieuwe features, over het hoe en wanneer ze gelanceerd gaan worden. When we know it, you'll know it! Tot zover weten we in ieder geval dat sommige gebruikers in de US en Australië deze update inmiddels hebben gezien.


https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-adds-option-to-send-marketing-emails-via-pages-app/579003/

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png