• William

Facebook markeert alle "nieuwswaardige" berichten van politici die de regels overtreden

Facebook zei vrijdag dat het alle "nieuwswaardige" berichten zal markeren van politici die de regels overtreden, inclusief die van president Donald Trump.


CEO Mark Zuckerberg had eerder geweigerd actie te ondernemen tegen Trump-berichten, wat suggereert dat mail-in-stemmingen tot kiezersfraude zullen leiden, en zei dat mensen het verdienden ongefilterde verklaringen van politieke leiders te horen. Twitter plakte daarentegen een "get the facts" label op de berichten.


"Het beleid dat we vandaag implementeren, is ontworpen om de realiteit aan te pakken van de uitdagingen waarmee ons land wordt geconfronteerd en hoe ze in onze gemeenschap worden weergegeven", schreef Zuckerberg op zijn Facebook-pagina waarin hij de veranderingen aankondigde.


Zuckerberg zei dat het sociale netwerk aanvullende maatregelen neemt om verkiezingsgerelateerde desinformatie tegen te gaan. In het bijzonder zal het sociale netwerk nieuwe labels toevoegen aan alle berichten over stemmen, die gebruikers zullen leiden naar gezaghebbende informatie van staats- en lokale verkiezingsfunctionarissen.


Facebook verbiedt ook valse claims die bedoeld zijn om het stemmen te ontmoedigen, zoals verhalen over federale agenten die de juridische status controleren op stembureaus. Het bedrijf zei ook dat het zijn handhavingscapaciteit vergroot om valse claims over lokale stemmingsomstandigheden binnen 72 uur voor de Amerikaanse verkiezingen te verwijderen.



Ethan Zuckerman, directeur van het Massachusetts Institute of Technology's Center for Civic Media, zei dat de veranderingen "herinneren aan hoe krachtig Facebook kan zijn in termen van het verspreiden van desinformatie tijdens de komende verkiezingen."


Hij zei dat de stemlabels afhangen van hoe goed Facebook's kunstmatige intelligentie is in het identificeren van te labelen berichten.


“Als elke post stemlinks vermeldt, zullen mensen die links gaan negeren. Als ze zijn getarget op berichten die dingen zeggen als ‘De politie controleert de warrants en onbetaalde verkeerskaartjes bij peilingen’ - een klassieke desinformatie tactiek voor het onderdrukken van kiezers - en markeren ze berichten duidelijk als desinformatie, kunnen ze nuttig zijn, ’zei hij.


Maar Zuckerman merkte op dat Facebook “er alles aan doet om rechtse gebruikers niet van zich te vervreemden, en gezien hoe strak president Trump zich heeft aangesloten bij de kiezersonderdrukkende verkeerde informatie, lijkt het waarschijnlijk dat Facebook zich zal vergissen aan de kant van niet-opdringerige en onleesbare labels, die de impact van de campagne zouden minimaliseren. "


Eerder op de dag daalden de aandelen van Facebook en Twitter sterk nadat het gigantische bedrijf achter merken zoals Ben & Jerry's ijs en Dove soap zei dat het de Amerikaanse advertenties op Facebook, Twitter en Instagram tot ten minste het einde van het jaar zou stoppen.


Die Europese producent van consumentenproducten, Unilever, zei dat het de stap had gezet om te protesteren tegen de hoeveelheid online haatdragende taal. Unilever zei dat de gepolariseerde atmosfeer in de Verenigde Staten voorafgaand aan de presidentsverkiezingen van november de verantwoordelijkheid bij merken legde.


Het aandeel van zowel Facebook als Twitter daalde met ongeveer 7% na de aankondiging van Unilever.


Het bedrijf, gevestigd in Nederland en Groot-Brittannië, sluit zich aan bij een reeks andere adverteerders die zich terugtrekken van online platforms. Met name Facebook is het doelwit geweest van een escalerende beweging om advertentiedollars achter te houden om druk uit te oefenen om meer te doen om te voorkomen dat racistische en gewelddadige inhoud op zijn platform wordt gedeeld.


"We hebben besloten dat we vanaf nu tot ten minste het einde van het jaar geen merkreclame zullen uitvoeren op social media newsfeed platforms Facebook, Instagram en Twitter in de Verenigde Staten," zei Unilever. "Op dit moment blijven adverteren op deze platforms zou geen toegevoegde waarde hebben voor mens en samenleving."


Facebook reageerde niet direct op een verzoek om commentaar. Donderdag sloot Verizon zich aan bij anderen in de Facebook-boycot.


Unilever "heeft voldoende invloed om andere merkadverteerders te overtuigen zijn voorbeeld te volgen", zei eMarketer-analist Nicole Perrin. Ze merkte op dat Unilever de uitgaven "voor langere tijd, op meer platforms (waaronder Twitter) en om uitgebreidere redenen" heeft teruggetrokken - in het bijzonder door te verwijzen naar problemen met "verdeeldheid" en door aanzetten tot haat.


Sarah Personette, vice-president van global client solutions bij Twitter, zei dat de missie van het bedrijf is om het openbare gesprek te dienen en ervoor te zorgen dat Twitter een plek is waar mensen menselijke connecties kunnen maken, authentieke en geloofwaardige informatie kunnen zoeken en ontvangen, en zich vrij en veilig kunnen uiten . '


Ze voegde eraan toe dat Twitter "de beslissingen van onze partners respecteert en gedurende deze tijd zal blijven samenwerken en nauw met hen zal communiceren."

5 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png