• William

Facebook introduceert functie die waarschuwt voordat artikel van meer dan 90 dagen oud wordt gedeeld

Het is ons allemaal overkomen. We zien een vriend of familielid een schijnbaar actueel stukje nieuws delen met een 'clicky headline' op Facebook, alleen om de link te openen en te ontdekken dat deze drie jaar geleden is geschreven en verouderde informatie bevat.


Gelukkig zou dat binnenkort veel minder moeten gebeuren. Vanaf vandaag introduceert Facebook een functie die gebruikers waarschuwt voordat ze een artikel van meer dan 90 dagen oud delen. Je ziet de melding als je op de deelknop van een oud artikel klikt, maar het is niet duidelijk of het werkt met het simpelweg kopiëren en plakken van een link. Natuurlijk is soms oud nieuws relevant, dus je kunt het stuk nog steeds delen als je dat wilt nadat je op de waarschuwing hebt geklikt.


Facebook zegt dat "de tijdigheid van een artikel een belangrijk stuk context is dat mensen helpt beslissen wat ze willen lezen, vertrouwen en delen" en dat uitgevers zich zorgen maken over oud nieuws dat de huidige gebeurtenissen verkeerd interpreteert. Denk tenslotte aan alle koppen die u leest en negeert; zelfs als u nooit doorklikt op een artikel, wordt uw perceptie van actuele gebeurtenissen waarschijnlijk gekleurd door wat u mensen ziet delen op hun feeds. En als verslaggever is het al lang duidelijk dat veel lezers nooit de moeite nemen om regels te lezen, laat staan ​​data. Sommige uitgevers zijn zelfs begonnen met het plaatsen van hun eigen labels op oudere stukken om de context duidelijk te maken.


Facebook overweegt ook andere soorten waarschuwingslabels, zoals het bieden van extra context over artikelen met betrekking tot COVID-19, inclusief achtergrondinformatie over de bron van de link en een link naar zijn COVID-19 Informatiecentrum voor meer betrouwbare gezondheidsinformatie.


Twitter heeft onlangs een functie uitgeprobeerd die mensen zou waarschuwen voordat ze een artikel zouden delen dat ze niet hebben gelezen. Naast de update van Facebook vandaag, is het leuk om te zien dat de reuzen van sociale media een meer proactieve aanpak volgen om desinformatie op hun platforms te bestrijden - vooral nu de algemene verkiezingen van de VS snel dichterbij komen.

4 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png