• William

Facebook dreigt Australische uitgevers en gebruikers te verbieden nieuws te delen

Facebook heeft gedreigd nieuwsuitgevers en mensen in Australië te blokkeren om nieuws op zijn platforms te delen als de voorgestelde wet om het platform te dwingen inkomsten te delen met uitgevers in het land wordt aangenomen.

Australië heeft maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat mediabedrijven levensvatbaar blijven. De penningmeester van het land Josh Frydenberg gaf de wedstrijdwaakhond Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) de opdracht om een ​​verplichte gedragscode voor Facebook en Google te ontwikkelen.


Oorspronkelijk moest de code in november 2020 worden afgerond, maar de code moest de digitale advertentiegiganten verplichten te goeder trouw te onderhandelen over hoe nieuwsmedia te betalen voor het gebruik van hun inhoud, om nieuwsmedia te informeren over algoritme wijzigingen die van invloed zouden zijn op de inhoudsranglijsten. om de voorkeur te geven aan originele nieuwsinhoud in de zoekresultaten en om gegevens te delen met mediabedrijven.


Nadat de conceptcode is afgerond, heeft de regering gezegd dat de definitieve tekst kort daarna zal worden vastgesteld.



Waarom doet Facebook dit?


• In juli 2019 bracht de ACCC zijn laatste onderzoeksrapport over digitale platforms uit, waarin de regering werd opgeroepen om op te treden tegen de technologiegiganten. In het rapport van 600 pagina's werd een praktijkcode voor Facebook en Google aanbevolen die Australiërs meer transparantie en controle zou geven over hoe hun persoonlijke gegevens worden verzameld, gebruikt en openbaar gemaakt, en ook zou voorkomen dat de Chrome-browser van Google als standaardbrowser op mobiel wordt geïnstalleerd. , tablet- en computerapparaten.


• Facebook verklaarde destijds dat de "ongekende voorstellen" van de ACCC de toegang van Australische gebruikers tot onlinediensten zouden beperken en beschuldigde de ACCC ervan de belangen van een paar kleine mediabedrijven te beschermen in plaats van de journalistieke elementen. Met de aanvullende nieuwe code zeggen experts dat dit op korte termijn een gat in de inkomsten zal creëren en dat er een strijd zal ontstaan ​​tussen de twee betrokken partijen - producenten van inhoud en distributeurs van inhoud.


• Facebook heeft onlangs zijn nieuwsdienst Facebook News in India gelanceerd, die nieuwsuitgevers zal betalen voor inhoud en originele berichtgeving, maar er zijn geen vergelijkbare plannen voor Australië.


• Volgens Campbell Brown, de vice-president voor wereldwijde nieuwspartnerschappen bij Facebook, heeft het platform geconstateerd dat meer dan 95% van het verkeer dat Facebook Nieuws levert aan uitgevers "incrementeel is ten opzichte van het verkeer dat ze al ontvangen van News Feed".


• De implementatie van de code in Australië zal een aantal nieuwe inkomsten opleveren voor uitgevers die hoogwaardige en vertrouwde nieuwscontent creëren in het tijdperk van snelle en gemakkelijk toegankelijke inhoud, waar clickbait en fake nieuws maar al te gewoon zijn geworden.


• Sommigen zijn echter bezorgd dat behalve de grote mediagroepen News Corp en Nine Entertainment en andere nationale televisienetwerken zoals Ten and Seven, honderden kleinere en lokale media die lokale en regionale gemeenschappen ondersteunen met lokaal nieuws wellicht niet van de code profiteren.


• Momenteel zijn er initiatieven zoals het Local Media Fund van het adtech-bedrijf Viztrade, dat is ontworpen om adverteerders aan te moedigen lokale Australische media rechtstreeks te steunen.


• Het doel van het fonds is om financiering naar onafhankelijke bedrijven te leiden, zodat ze nieuwe digitale diensten kunnen verbeteren en creëren, waardoor lokale uitgevers beter kunnen concurreren met Facebook en Google.

5 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png