• William

Een derde van de adverteerders kan Facebook boycotten in opstand tegen haatzaaien

Bijna een derde van de adverteerders overweegt mee te doen aan een maandlange boycot van Facebook, aangezien het social network moeite heeft om adverteerders ervan te overtuigen dat het genoeg doet om haatdragende taal op zijn platform te bestrijden.


De ongekende stagnatie van het bedrijf is onthuld in een enquête door de World Federation of Advertisers, waarvan de leden met grote uitgaven bijna $ 100 miljard (£ 81 miljard) aan uitgaven beheersen.


Uit het onderzoek bleek dat een derde van de 58 grootste adverteerders de reclame zal opschorten, terwijl nog eens 40% overweegt dit te doen.


Maandag kondigden Ford en Adidas hun voornemen aan om alle advertenties op het platform stop te zetten en zich bij bedrijven aan te sluiten, waaronder Honda, Verizon, Diageo en Unilever.


Anderen, waaronder Starbucks en Coca-Cola, hebben alle advertenties op social media onderbroken, maar stopten officieel met het aankondigen van steun voor de campagne "Stop Hate for Profit", die de Facebook-boycot coördineert.


De boycot breidt zich ook buiten de VS uit. Britvic, de eigenaar van drankenmerken waaronder Fruit Shoot en Robinsons, zei dinsdag dat het alle advertenties op Facebook-platforms volgende maand opschortte en riep het social mediaplatform op "om krachtigere maatregelen te nemen tegen schadelijke inhoud en desinformatie op zijn platform".


VW zei dat het ook deelnam aan de boycot, samen met Honda Europe en Ford Europe. Het Franse staatsbedrijf EDF, dat eigenaar is van EDF Energy en het bedrijf is achter de bouw van de Hinkley Point C-kerncentrale, heeft ook een veto uitgesproken op Facebook-advertenties.


Een woordvoerder van Ford zei: “We pauzeren alle Amerikaanse en Europese advertenties op sociale media voor de komende 30 dagen om onze aanwezigheid op deze platforms opnieuw te evalueren. Het bestaan ​​van inhoud die aanzetten tot haatzaaien, geweld en raciaal onrecht op sociale platforms moet worden uitgeroeid. ”


Een woordvoerder van Honda Europe voegde toe dat de beslissing "in overeenstemming was met de waarden van ons bedrijf, die gebaseerd zijn op menselijk respect".


Zoetwarengroep Mars zei dat het tot nader order de advertenties op sociale media op alle platforms stopzette. In een verklaring aan The Guardian zei het bedrijf: “Sociale mediaplatforms spelen een belangrijke rol in de samenleving, maar ze kunnen ook een krachtige rol spelen bij het stoppen van de verspreiding van aanzetten tot haat en verkeerde informatie.


'In een gezonde samenleving is er geen ruimte voor discriminatie. Mars heeft een verantwoordelijkheid en een kans om een ​​zinvol en meetbaar verschil te maken in de strijd tegen racisme, haat, geweld en discriminatie - we verwachten dat alle partners van het sociale-mediaplatform waarmee we samenwerken hetzelfde doen. "


Stephan Loerke, chief executive van de World Federation of Advertisers, vertelde de Financial Times dat de reclame-industrie grote veranderingen begon aan te vragen bij social mediaplatforms. 'In alle openheid', zei hij, 'voelt het als een keerpunt.'


In een interne post op maandag gerapporteerd door Axios, onthulde Microsoft dat het alle Amerikaanse uitgaven op Facebook-platforms in mei had opgeschort en sindsdien de verhuizing wereldwijd heeft uitgebreid.


Net als Starbucks heeft Microsoft de bredere campagne niet publiekelijk onderschreven; in de interne berichtgeving vertelde zijn chief marketing officer, Chris Capossela, aan collega's: “Onze ervaring leert ons dat de meest effectieve manier om echte, langdurige verandering tot stand te brengen, is door middel van directe dialoog en zinvolle actie met onze mediapartners, inclusief de schorsing van echte marketingdollars. '


De boycot "Stop Hate for Profit" wordt gepromoot door een coalitie van in de VS gevestigde non-profitorganisaties en roept bedrijven op hun uitgaven voor het platform voor de maand juli op te schorten.


Veel bedrijven, waaronder Microsoft, hadden hun advertentie uitgaven echter al verlaagd, terwijl sommige, zoals Unilever, hebben aangekondigd de boycot lang na eind juli, tot na de Amerikaanse verkiezingen in november of daarna, voort te zetten.


Sommige adverteerders worden bovendien gemotiveerd door de wens om 'merkveiligheid' te behouden, omdat ze bezwaar maken tegen het verschijnen van hun promotiemateriaal naast ongepaste inhoud. Capossela van Microsoft noemde bijvoorbeeld "aanzetten tot haat, pornografie, terroristische inhoud, enz.", Als voorbeelden die betrekking hadden op zijn bedrijf.


Oliegroep BP vertelde The Guardian dat het ook Facebook-advertenties stopzette ter ondersteuning van de Stop Hate for Profit-campagne. Een woordvoerder zei: "Wij geloven dat het van cruciaal belang is dat alle social mediaplatforms verbeterde controles implementeren om de verspreiding van inhoud te elimineren die onwaar, discriminerend of bedoeld is om aan te zetten, angst te wekken of haat te zaaien."


Vorige week onthulde The Guardian hoe Facebook's eigen beleid tegen de georganiseerde samenzweringsbeweging QAnon niet werd gehandhaafd.


Meer dan 3 miljoen gebruikers van enkele van de grootste groepen en pagina's zijn aanhangers van de samenzwering, die het evangelie van de pseudonieme "Q" verspreidt, die beweert kennis te hebben van een geheime kliek van machtige pedofielen en sekshandelaars die samenzweren om de Amerikaanse president neer te halen , Donald Trump.


In een interview op het BBC's Today-programma op dinsdag werd het Britse hoofd van Facebook, Steve Hatch, ondervraagd over het feit dat, op de dag dat de protesten over de moord op George Floyd begonnen, de hoogste post in de VS raciaal gemotiveerd politiewerk een 'mythe' noemde ”.


'We hebben geen tolerantie op ons platform voor aanzetten tot haat. Het is natuurlijk ongelooflijk moeilijk en verontrustend om dat te lezen, 'zei Hatch,' maar evengoed, of het nu gericht is op het creëren van haat, en in het bijzonder echte schade ... De manier waarop we echte schade definiëren, is als het gaat creëren dreigend risico voor mensen. '


Gedrukt over de vraag of nationale rassenrellen kwalificeerden als "schade in de echte wereld", zei Hatch: "De debatten die we rondom al deze onderwerpen zien, zijn buitengewoon uitdagend en kunnen zeer uiteenlopend zijn."


Hatch verscheen in het programma om de nieuwste inspanningen van Facebook te promoten om platformveiligheid aan te pakken: een campagne die in heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika loopt en gebruikers aanmoedigt om te helpen 'vals nieuws uit te bannen'.


Facebook gebruikers moeten bij het lezen van nieuws op het platform drie vragen overwegen, het bedrijf zegt: "Waar komt het vandaan?", "Wat ontbreekt er?" En "Hoe voelde je je?". De bedoeling is om betrouwbare bronnen te promoten die het hele verhaal vertellen, zonder het verhaal te verdraaien om een ​​verhitte emotionele reactie te stimuleren.


De campagne heeft al tot verdere kritiek geleid omdat ze ervoor heeft gezorgd dat Facebook veilig blijft voor gebruikers. "Deze campagne spoort gebruikers van Facebook aan om te 'stoppen, denken en controleren'," zei Nick Robinson in het Today-programma van BBC Radio 4. "Waarom zouden Facebook-gebruikers iets moeten doen wat een bedrijf van $ 500 miljard weigert te doen?"


Ondanks dat enkele van 's werelds grootste adverteerders zich hebben aangemeld om de boycot te steunen, is het onwaarschijnlijk dat de totale inkomsten van Facebook een aanzienlijke hit hebben behaald. Het bedrijf genereert het grootste deel van zijn inkomsten uit de zogenaamde "long tail" - kleinere adverteerders die in aantal compenseren wat ze missen aan individuele uitgaven.


8 views