Corona en social media 😷

Ook bij Roundabout zijn de eerste corona issues geland. Bijvoorbeeld bij onze klanten die de strategie moeten wijzigen, denk aan een grote wereldwijde hotelketen, tot e-commerce bedrijven.

Maar afgelopen vrijdag was de impact In-real-life er ook. Wekelijks geeft Roundabout op donderdag en vrijdag een kennissessie voor groepen van 10-15 man.

Donderdag toch nog 8 man, maar vrijdag zag het er qua aantal al snel slechter uit, om 11 uur hadden we van de 15 geplande bezoekers al 11 afzeggingen.

Daar was onze eerste corona impact met als gevolg het afzeggen van een hele sessie ....ineens was het echt en voelbaar aanwezig.


Niet getreurd, het leven gaat gewoon door.

Zeker op social media.


Dat brengt gelijk de vraag, hoe gaan de social media kanalen met het coronavirus om en wat gebeurt er allemaal op social.


Leuk om misschien even te beginnen met een kleine overview van de Twitter #hashtags van 14 maart om 12 uur



Facebook:


In nederland staat er nu een melding bij alle Nederlands gebruikers met de volgende tekst


"Als het om de gezondheid gaat, wil iedereen het beste voor zichzelf en zijn of haar familie. Bekijk de nieuwste informatie van de Nederlandse Rijksoverheid om de verspreiding van het COVID-19-virus te helpen voorkomen"


Facebook heeft het hoofdkantoor in Seattle gesloten na een corona besmetting. Ook het kantoor in Londen is inmiddels gesloten


Advertenties: Facebook heeft een direct verbod gezet op advertenties om gezichtsmaskers te verkopen.

De Wereldgezondheids organisatie heeft daarnaast

gratis advertentieruimte gekregen om de gebruikers goed te blijven informeren.

Ook andere organisaties zoals unicef ontvangen gratis advertentieruimte


Fakenews, facebook heeft zijn volledige algoritme en teams ingezet om zoveel mogelijk fakenews rondom het virus te stoppen.

Fakenews en samenzweringstheorieën worden per direct nu verwijderd wanneer ze ontdekt worden


Facebook zal tot $20 miljoen dollar aan donations aanvullen voor onderzoek rondom Covid-19: Het gaat om een initiatief van Covid-19 Solidarity Response Fund gestart door de United Nations Foundation en de World Health Organization


Even een voorbeeld van wat fakenews....



Tom Hanks en zijn vrouw zouden het coronavirus hebben en Tom Hanks zou Wilson , de volleybal uit zijn film Castaway van het ziekenhuis hebben gekregen als maatje voor de quarantaine.






Fake news signalen van andere gebruikers .









Politifact check door Facebook.











En niet onbelangrijk, zo zag de originele foto eruit




Uit 2015 😹











TWITTER


Uiteraard is Twitter HET kanaal om te volgen rondom het virus.

Een sneller nieuwskanaal bestaat er simpelweg niet. Los van het feit dat vele officiële partijen en organisaties Twitter gebruiken als het belangrijkste kanaal om nieuws te verspreiden.


Donderdag heeft Twitter een uitbreiding gedaan aan de "hate policy" aanpak.

Er zijn enorm veel tweets in omloop met een haatdragend karakter richting specifieke groepen rondom het virus, denk aan de mensen met chinese achtergrond.

Hier wordt sneller op geacteerd door Twitter en posts verwijderd.


Twitter heeft haar medewerkers wereldwijd opgeroepen om thuis te werken,


En last but not least, twitter is natuurlijk het voorkeurs communicatie kanaal van Trump




De trending topics lijstjes in Nederland veranderen ook snel de laatste dagen. Dit is de lijst van zaterdag 14 maart


  1. Trending in Nederland #ikblijfthuis

  2. Trending in Nederland #scholendicht

  3. Trending in Nederland #toiletpapercrisis


TIKTOK


Videos die gebruik maken van de hashtag #coronavirus hebben tot nu toe meer dan 5.5 miljard views gehad , een ongekend aantal



TikTok neemt een actieve houding om gebruikers te onderwijzen over de verspreiding van het virus, TikTok kiest hierin dus een andere route dan de andere kanalen die vooral het fakenews willen aanpakken.

TikTok werkt samen met de World Health Organization (WHO) om “betrouwbare informatie naar de community te brengen”. Er is onder andere samen een pagina gemaakt met een Q&A over het virus, manieren om jezelf te beschermen , en “mythbusters” met tips van het WHO – die verteld aan gebruikers wanneer ze een masker zouden moeten dragen, of je moet sprayen met alcohol over je hele lichaam etc. (korte antwoord is bij allebei overigens "zeker niet" )


Pinterest


Pinterest blokkeert alle Coronavirus zoekopdrachten, en de gebruikers zijn er super blij mee





Pinterest blokkeert daarnaast nu ook de advertenties van maskers














snap


Snap heeft haar medewerkers verzocht thuis te werken En het geplande partner summit gaat niet. meer door


Snapchat laat ook gezondheidsinformatie zien gedeeld door de Discovery partners zoals, NBC’s Stay Tuned, Sky News, The Wall Street Journal, The Washington Post, CNN en NowThis


Instagram


Naast het filteren van nepnieuws heeft Instagram gebruikers geblokkeerd om te zoeken naar

augmented reality effects van maskers e.d. tenzij ze gemaakt zijn door 1 van de Gezondheids Partners. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het aantal verkeerde informatie, discriminatie en sensitieve grappen beperkt blijft over en rondom het virus. Instagram was begonnen met het laten zien van Gezondheidsnieuws bovenop de zoekresultaten gerelateerd rond het virus.



En dan nog


Sprinklr viel het op dat de meeste gebruikte emoji's rondom het virus de volgende waren in de afgelopen maand crying laughing 😂, gevolgd door crying loudly 😭 en large red dot 🔴 vooral gebruikt Latijns Amerika, Spanje, en Frankrijk . De medical face mask 😷 was emoji Nr. 5, na de hand pointing down emoji 👇


“Met 19 miljoen mentions over de hele wereld op social media en nieuws sites gerelateerd aan het Covid-19 virus in de laatste 24 uur, is het duidelijk dat het coronavirus de eerste wereldwijde pandemie is die zich uitvouwt op social media met ongekende volumes en aantal conversaties elke seconde" aldus Grad Conn, Sprinklr chief experience and marketing officer


De verwachting is dat er nog wel wat meer gaat gebeuren rondom social en de social media kanalen de aankomende week.


Misschien goed om even af te sluiten met de gekte in eigen land rondom het "Hamsteren".








Laten we er de humor maar van inzien, want alle andere woorden hiervoor zijn een stuk minder aardig. Ook daar is genoeg over te lezen op social, mocht je daar nieuwsgierig naar zijn.

Goed om af te sluiten met een duidelijke emoji lijkt me


















p.s. mocht je trouwens nieuwsgierig zijn naar alle coole veranderingen op social media marketing gebied en je mag en wil nog gewoon de deur uit , we gaan gewoon door met de sessies. Je kunt je gewoon aanmelden

https://www.roundabout-social.nl/kennissessie



98 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png