• William

Beroemdheden roepen op tot een dag boycot van Facebook en Instagram

Tientallen beroemdheden sluiten zich aan bij de Stop Hate for Profit campagne voor een eendaagse boycot op woensdag tegen Facebook en Instagram vanwege het beleid van de social mediagigant met betrekking tot haatzaaiende uitlatingen en desinformatie die heeft geleid tot echt geweld.


Beroemdheden als Kim Kardashian West en Naomi Campbell, muzikanten Katy Perry, Demi Lovato, acteurs Olivia Wilde, Kerry Washington, Jaime Foxx, Leonardo DeCaprio, Ed Helms, Kate Hudson, Orlando Bloom, Isla Fisher en meer hebben zich aangesloten bij de campagne onder leiding van de Anti-Defamation League, National Association for the Advance of Coloured People, en Color of Change.


Elke beroemdheid voegde een bijschrift toe in de trant van het afwijzen van het inhoudsmoderatiebeleid van Facebook met betrekking tot haatdragende taal en verkeerde informatie, daarbij verwijzend dat sociale media het land alleen hebben verdeeld en echt geweld hebben veroorzaakt, terwijl ze hun miljoenen volgers aanspoorden om deel te nemen aan de eendaagse boycot van zowel Facebook als Instagram.


"Ik vind het geweldig dat ik rechtstreeks met je in contact kan komen via Instagram en Facebook, maar ik kan niet toekijken en zwijgen terwijl deze platforms de verspreiding van haat, propaganda en verkeerde informatie blijven verspreiden - gemaakt door groepen om verdeeldheid te zaaien en Amerika uit elkaar te verdelen. - alleen om stappen te ondernemen nadat mensen zijn vermoord, ”schreef Kardashian West dinsdag op Instagram. "Verkeerde informatie die op sociale media wordt gedeeld, heeft een serieuze impact op onze verkiezingen en ondermijnt onze democratie."


Het is een verrassende zet van Kardashian West, die miljoenen abonnees op Instagram heeft. Andere beroemdheden spraken ook hun steun uit.


"De haat die constant wordt geüpload en gepost, kan niet meer worden genegeerd", schreef Lovato.


Dit is niet de eerste keer dat de Stop Hate for Profit-campagne publieke figuren en bedrijven gebruikt om voor de zaak te pleiten. In juni beloofden honderden merken, waaronder REI, Patagonia, Coca-Cola, Chipotle en Verizon, hun advertenties op Facebook-platforms voor de maand juli stop te zetten. Echter, na een ontmoeting met Facebook-managers, waaronder CEO en oprichter Mark Zuckerberg, liepen organisatoren en adverteerders weg in de overtuiging dat Facebook niet zou veranderen.


Maar de boycot slaagde er niet in een significante deuk te maken in de gigantische advertentie inkomsten van het social mediabedrijf, waarbij Facebook recordwinsten behaalde.


Door echter star power in te schakelen, heeft Stop Hate for Profit misschien een betere kans om het grote publiek in zijn boodschap te beïnvloeden - of op zijn minst voor hen te komen met de zaak.


Megaberoemdheden hebben een overvloed aan loyale volgers - Kardashian-West (188 miljoen), Perry (107 miljoen) en Lovato (93 miljoen) - die aandacht besteden aan wat ze posten en zich bezighouden met zaken waar ze om geven.

11 views

ROUNDABOUT BV

Copyright 2020

* By signing up, you agree to our Terms of Use and to receive Wix emails & updates and acknowledge that you read our Privacy Policy. You also acknowledge that Wix uses cookies to give the best user experience.

Copyright 2019

Roundabout logo 2018.png